Praha - Na pozemcích stávajícího sportovního letiště v pražských Letňanech by podle plánů skupiny PPF měla vzniknout nová městská čtvrť. Během příštích desetiletí by na ploše měly vyrůst nejprve park, následně i čtvrť s bydlením, obchody a službami či administrativními plochami. ČTK to oznámila PPF, která pozemky vlastní. Stavba by měla začít přibližně za deset až 15 let, odhad výše investic zatím skupina nemá. Vlastníci pozemků ve spolupráci s městem zahájili proces změny využití území.
V západní části dnešního letiště by měl nejprve vzniknout park o rozloze 15 hektarů, který naváže na dnešní Lesopark Letňany. V zeleném pásu podél území by měl vzniknout prostor pro řádově 150.000 metrů čtverečních sportovišť i novou cyklostezku, která se napojí na současnou infrastrukturu. V druhé části území pak bude během několika desítek let vybudována městská čtvrť s byty, obchody a službami, administrativními plochami či prostory pro letecký výzkum.
"Naší ambicí je navrhnout fungující městskou čtvrť, která bude vyváženým souborem všech městotvorných funkcí. Místo, kde budou lidé žít, pracovat, učit se, ale i žít kulturní život, nakupovat, relaxovat a sportovat. To vše komfortně, aniž by byli nuceni trávit čas dlouhými přesuny z místa na místo," uvedl Vladislav Minář, jednatel společností, které vlastní pozemky pod letištěm a které patří do skupiny PPF.
Na přípravě urbanistické studie využití celého území pracuje ateliér QARTA ARCHITEKTURA, který má například zkušenosti s oživením pražského Karlína. Urbanisté podle PPF dostali za úkol ve studii zlepšit dopravní situaci v území Letňany-Kbely-Čakovice, doplnit klíčové městské funkce a posílit infrastrukturu pro práci i bydlení. Jednou z priorit je vybudování propojovací komunikace mezi Beladovou a Toužimskou ulicí, která by se stala objížďkou pro dopravou přetížené Letňany a Kbely. Plán počítá také s vybudováním koridoru pro městskou hromadnou dopravu, který by měl zásadně zlepšit dopravní připojení Kbel.
Minář dále uvedl, že součástí čtvrti by měly být také technologie pro hospodaření s užitkovou a dešťovou vodou, dále chytré systémy schopné optimalizovat dopravu, intervaly MHD i svozy odpadů nebo solární stěny k zachytávání energie a jejího následného využití. Nová čtvrť by se podle vlastníků měla svým charakterem v budoucnu podobat například nové vídeňské čtvrti Aspern, která nyní vzniká na místě bývalého letiště.
Jde tak o další developerský projekt na výstavbu nové čtvrti na území Prahy. Jedním z nich je například za 5,5 miliardy Kč Sigma Modřany, kde společnost Central Group na pozemku o rozloze 89 tisíc metrů čtverečních postaví novou rezidenční čtvrť, která nahradí současný rozlehlý skladový areál. Na místě bývalého nákladového nádraží v Praze na Smíchově pak developerská firma Sekyra Group projekt Smíchov City, kde by mohlo bydlet až 3300 lidí, dále je v plánu zhruba 190.000 metrů čtverečních ploch pro služby, nakupování a kanceláře. Součástí projektu jsou základní a mateřská škola a kulturní centra. Další projekty se chystají například u Masarykova nádraží.
O nezastavěných plochách, které sousedí s připravovaným projektem PPF, vede Praha spor se státem. Část z nich vlastní stát a část hlavní město, přičemž premiér Andrej Babiš (ANO) chce prostor využít pro stavbu areálu pro státní úředníky. K tomu nicméně potřebuje přesvědčit město, aby svoje pozemky na stát převedlo. Vedení magistrátu pod vedením primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) se však tomu brání, odmítlo myšlenku "úřednického ghetta" a převedení pozemků na stát podmiňuje řadou podmínek, například finančním příspěvkem na dokončení městského okruhu.
Presentace letiště bude zítra : pozvánka ZDE
Opatrné vyjádření pana starosty Letňan ZDE
Zdroj: České noviny
Skupina PPF udělala první krok k výstavbě domů na letišti v Letňanech. Podala žádost o změnu územního plánu. Tu teď projednají přilehlé městské části. Informaci potvrdil předseda magistrátního výboru pro územní rozvoj Petr Zeman (Praha sobě). Na pozemcích se zatím nesmí stavět kvůli výskytu syslů. Podle informací ministerstva životního prostředí se tam už ale zvířata nevyskytují.
Předseda výboru pro územní rozvoj, územní plán a památkovou péči pražského magistrátu Petr Zeman (Praha sobě) obdržel návrh na změnu územního plánu na konci ledna. Návrh podaly firmy Letňany eGate s.r.o., Letňany Air Logistics s.r.o., Letňany Air Land s.r.o. a Letňany Park Gate s.r.o., které spadají do společnosti Prague Entertainment Group B.V. Ta je pak součástí finanční skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera.
O návrhu bude výbor teprve jednat. „Je třeba, aby záměry žadatele byly nejdříve dobře prodiskutovány v přilehlých městských částech, aby výbor měl pro své rozhodnutí k dispozici jejich názory,“ vysvětlil Zeman.
„Na konci detailní diskuse bychom měli znát potřeby Prahy a městských částí v sousedství a mít stanovenou cestu, jak můžeme jako investor ke splnění těchto potřeb přispět. Ve výsledné závazné urbanistické studii tak budou zohledněny maximální možnou měrou potřeby občanů, kteří již dnes v této části Prahy žijí,“ okomentovala situaci mluvčí PPF Zuzana Migdalová. Podle ní by areál měl v budoucnu připomínat vídeňskou čtvrť Aspern, která rovněž vyrostla na území bývalého letiště.
Až situaci projednají jednotlivé městské části, bude bod zařazen na jednání výboru hlavního města. Podle Zemana se tak může stát zhruba za jeden až dva měsíce. Návrh projde po výboru ještě radou a poté zastupitelstvem.
V Letňanech žili syslové
Parcely v Letňanech vlastní skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Stavět se na nich zatím nemůže. Areál byl totiž v roce 2005 vyhlášen národní přírodní památkou kvůli výskytu sysla obecného. Ten patří k nejohroženějším druhům zvířat v Česku.
Podle monitoringu Agentury pro ochranu přírody a krajiny se sysel v Letňanech nevyskytuje. Památková ochrana území může být zrušena až poté, co bude areál vyňat z evropské soustavy Natura 2000. „Pokud nebude výskyt sysla obecného prokázán, bude zahájeno jednání s Evropskou komisí o možnosti vynětí území z evropské soustavy Natura 2000,“ uvedl referent ministerstva životního prostředí Ondřej Charvát.
Zdroj: ČT 24
Související článek:
Schůzka starostů proti zastavbě: ZDE
Zajímá Vás další rozvoj Letňan? Tak přijďte na veřejnou prezentaci projektu Letňany - západ (území mezi ulicemi Tupolevova x Kbelská, ohraničené Letňanskou kolonkou a ICE ARENOU). Prezentace se koná ve čtvrtek 2️0 února v 18:00 v obřadní síni radnice v Bechyňské ulici. Na programu bude: změna územního plánu č. Z-3036/10 (aktuální stav) * představení záměru rozvoje lokality diskuze. Na prezentaci byli mimo jiné pozváni zástupci investora a stávajících vlastníků pozemků a také architekti zpracovávající podkladové materiály.
Zeptejte se:
1) Jaká bude plánovaná podlahová plochu bytů
2) Jaká se plánuje infrastruktura dané lokality
3) Co bude obsahovat plánovací smlouva s MČ
4) Jaké bude napojení na stávající dopravní sít.
Zdroj: Naše Letňany
Koncem tohto týdne se konala schůzka starostů Prahy 9, včetně starosty Praha 18 se senátorem za stejný obvod Davidem Smoljakem, která měla jediný bod: záměr skupiny developerů prosadit za zády příslušných městských částí změnu územního plánu a celou plochu funkčního letiště Letňany zastavit masivní výstavbou.Přítomní starostové se se senátorem shodli, že bez vědomí a souhlasu místních samospráv jsou úvahy o dalším náporu na již teď enormně přetíženou dopravní i jinou infrastrukturu v tomto území vyloučené.
Zdroj: STAN
Poslali jsme připomínku k projednávané stavbě dálničního okruhu z Ruzyně do Čakovic. Nesouhlasíme se zprovozněním této šestiproudé dálnice bez dokončení až na Černý Most. Ulice Kbelská ani její objízdné trasy přes Čakovice, Letňany, Kbely a Satalice už další auta neunesou. Navíc stejně jako tunel Blanka i tahle trasa bude výrazně rychlejší než MHD, takže se dá čekat, že další lidé přesednou z autobusu do auta. Proto je nutné zároveň REKONSTRUOVAT ŽELEZNIČNÍ TRAŤ do Neratovic a postavit NOVOU TRAMVAJOVOU TRAŤ z Letňan do Kobylis, Bohnic a Dejvic. Jen tak se lidem vyplatí používat i hromadnou dopravu.
Na obrázku rozsáhlá mimoúrovňová křižovatka na severozápadním okraji Čakovic. Zdroj: dokumentace posuzování vlivů na životní prostředí.