Bleskovka

Střednědobý výhled rozpočtu MČ Praha 18 na období do roku 2029

Zde

 

 

socskupiny 01 0Vzájemná spolupráce společnosti Scio, vývojářům her z Loris Games a prestižního Institutu ekonomických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy dala vzniknout unikátní deskové hře Oeconomica. Trh vytváří herní prostředí a základní ekonomické principy tvoří zároveň principy hry, což vede k jejich pochopení. Oeconomica je určena všem od 12 let nahoru, školám i rodinám. Má za cíl podporovat ekonomickou gramotnost i chuť k vlastnímu podnikání.
 
Oeconomica se zaměřuje na základní fungování nabídky a poptávky, tržní mechanismy či chod firmy. Pravidla jsou zjednodušena tak, aby byla hra snadno srozumitelná a bavila děti od 12 let. Prostředí hry je realistickým zobrazením ekonomického prostředí, ozvláštněným zajímavými událostmi a doplněno atraktivní grafikou. Součástí je metodická příručka včetně návazných aktivit.
 
Hra byla vyvinuta pro využití při výuce ekonomie na ZŠ, SŠ i vyšších odborných školách. Mohou ji ale využívat i manažerské kurzy, nebo hrát rodiče s dětmi, které si tak nenásilně osvojí základní ekonomické mechanismy. Martin Roman, předseda dozorčí rady společnosti ČEZ, hru charakterizoval následovně: „Oeconomica je zábavný a efektivní způsob, jak vysvětlit zákon poptávky a nabídky na trhu a zároveň výborná hra." Názor České středoškolské unie, jejíž členové hru hráli, je následující: „Hra samotná je velmi napínavá a dokáže zaujmout. Kdo by nechtěl ovládat manažery napříč podniky a budovat své vlastní obchodní impérium. Vydařená je i simulace reálného obchodního prostředí ať již jasně danou závislostí ceny na poptávce a nabídce nebo externalitami v podobě karet náhody. Obecně je hra i pro lidi bez ekonomických znalostí poutavá a dokáže je základní souvislosti naučit.“ Martin Gregor, ředitel IES, uvádí: „Hru Oeconomica lze chápat jako určitý model, znázorňující jak reaguje nabídka, poptávka a cena na chování podniků, za které rozhodují hráči. Z toho pohledu vlastně zjednodušeně představuje práci ekonomů, kteří ke zkoumání reality rovněž využívají ekonomické modely. Principy hry popisuje Andrej Novik, vedoucí projektu, na konkrétním příkladu: „Hráči musejí přemýšlet o strategických rozhodnutích sami. Vyplatí se mi spíše investovat do výroby elektřiny, nebo raději do vzdělávání budoucích zaměstnanců? Mám si vzít úvěr? Budu schopný splácet?“ Podobných otázek staví hra před hráče celou řadu, včetně prosociální gradace celé hry: hru vyhraje ten, komu se podaří nejlépe podpořit veřejně prospěšné projekty. Andrej Novik dodává: „Díky svému zaujetí pro hru proniknou hráči mnohem snáze do dané problematiky. Pro pochopení abstraktních pojmů je jejich konkrétní aplikace zvláště důležitá.“  Oeconomica je dalším projektem Paralelního vzdělávání, kterému se společnost Scio intenzivně věnuje.
Zdroj: NICM