msmt_11Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ukončilo a vyhodnotilo pokusné ověřování provozu lesních tříd integrovaných v rámci MŠ Semínko, kde děti tráví většinu času venku. MŠMT po dvouletém testování uznalo, že děti jsou v nich připraveny do školy stejně dobře, jako v běžných školkách.

Pokusné ověřování probíhalo od 1. září 2010 do 31. srpna 2012. Jeho hlavním cílem bylo zjistit, zda a za jakých podmínek je možné integrovat lesní třídu do provozu klasické mateřské školy. Ze závěrů ověřování vyplynulo, že vzdělávání v lesních třídách je možné z hlediska obsahu a výsledků vzdělávání realizovat v rámci současné podoby RVP PV a provozních podmínek mateřské školy. Ohledně úprav současně platných právních předpisů stanovujících hygienické požadavky pro školy a školská zařízení připraví MŠMT po jednání s ministerstvem zdravotnictví metodický materiál pro mateřské školy s doporučujícím postupem pro zřizování, provoz a vzdělávání v lesních třídách integrovaných do mateřské školy. Tento typ školek vznikl ve Skandinávii, v Česku se objevil zhruba před pěti lety, nyní jich podle asociace působí kolem šedesáti, uvádí server iDnes.

Na uvedném portálu také popisují dobrý vliv lesních školek na vývoj dětí, které v lesních školkách celoročně tráví většinu času venku, v případě testované třídy Lesníček to bylo 95 procent. Mají však i vlastní zázemí - někde to bývá například maringotka či jurta. Ve školkách jsou vedené ke zdravému životnímu stylu a mají více pohybu. Jak potvrdilo testování ministerstva, děti jsou díky otužilosti i méně nemocné, mají lépe vyvinutou motoriku a pohybovou koordinaci. Díky menšímu kolektivu je v těchto školkách také individuálnější přístup učitelů.

Vložila: Barbora Folaufová, březen 2013
Zdroj: www.msmt.cz a idnes.cz