kolejeRadek Čermák: Znám spoustu lidí, kteří se z Letňan odstěhovali nebo chtějí odstěhovat. Letňany pro ně nemají perspektivu. Je mi to líto, ale nedivím se jim. Letňany jsou oblast, kde se připravuje masivní výstavba nových bytů.

Často se radních ptám, jak budou řešit ten či onen problém. Nedostávám odpovědi. V případě výstavby na parkovišti Jančova dokonce někteří zastupitelé podpořili úpravu územního plánu pro developera a nedokázali vysvětlit proč. Prostě mlčeli. Letňany za to nedostaly nic.

Pokud městská část špatně uzavře smlouvy s investory, nová výstavba stojí daleko víc, než městská část dostane od developera za souhlas s výstavbou nebo od města za nové obyvatele. Ty peníze pak chybí starousedlíkům, protože se musejí investovat do základních potřeb nových obyvatel. Radnice pak staví jedny proti druhým.

Letňany dodnes nemají žádnou vizi, jak velkou výstavbu u nás můžeme dovolit, aby nepřišel kolaps. Kupříkladu už teď často stojí v Letňanech kolony aut. Jak to asi bude vypadat, až se postaví další tisíce bytů? Radnice nepřipravuje žádné dopravní stavby. Podobné je to se školstvím: v Letňanských zahradách se staví školka v době, kdy už část rodin má děti velké. Zajíždění autobusu je v nedohlednu. Nová křižovatka Beranových a Veselské to ani pořádně neumožňuje. Tak do nové školky budou rodiče vozit děti autem z jiných částí Letňan.

Nabízíme vizi pro budoucnost Letňan: u každého projednávaného projektu spočítáme nároky na infrastrukturu (školy, silnice, ordinace a další služby) a budováním služeb pro Letňanské budeme podmiňovat novou výstavbu. Nová výstavba musí být projednána s obyvateli. Nesmí přinášet jenom zátěž, ale měla by spíš pomáhat tím, že umožní zlepšovat vybavenost Letňan. Při určitém počtu obyvatel bude nutné vybudovat novou střední školu, polikliniku, rozšířit lesopark a tak dále.

Nejvíc problémů bude v budoucnu s dopravou. Člověk, který potřebuje šetřit čas, logicky jezdí autem například na Prahu 6, protože MHD se tam nedostane za rozumnou dobu.

Za sebe můžu nabídnout dopravní vizi:

1) Dostaneme lidi do MHD díky rychlé tramvajové trati do Kobylis po rozšířené Veselské ulici, dál budou moct cestující přestoupit na metro nebo pokračovat tramvají do centra, na Prahu 6, na Prahu 8;

2) Je potřeba kompletně rekonstruovat železniční trať do centra a vybudovat zastávku na Havraňáku pro novou výstavbu, vlak je v Praze rychlejší než metro;

3) Díky rychlé MHD bude míň aut na silnicích, ale řada lidí autem jezdit musí například kvůli práci, pro ně je potřeba vybudovat severní obchvat Čakovic (aby sem auta pokud možno nepřijela), ale hlavně východní obchvat Letňan přes areál Letov ke kruháku u metra. Tím se zklidní provoz ve starých Letňanech;

4) Je třeba chránit parkovací místa a hledat místo pro nová. Současná radnice souhlasila se zastavěním parkoviště v Jančově a je tu tlak na další plochy. Parkoviště v Jančově ulici je nutné zachovat;

5) Většinu míst v Letňanech dosáhneme pěšky nebo na kole, jenže chození mezi odpadky není příjemné. Je potřeba uklízet a starat se o zelené plochy. Musíme dostavět napojení od ulice Miroslava Hajna lávkou do Čakovic a od Rýmařovské lávkou na Střížkov.