matepravovedetÚzemí areálu bývalého strojírenského podniku Avia na okraji Prahy 18 patří svou rozlohou (více než 60 hektarů) mezi pět největších transformačních oblastí v Praze. Je tedy o dost větší než například rozvojové lokality bývalých nádraží Bubny či Žižkov. Jedná se o pozemky a budovy v Letňanech mezi ulicí Veselská a železniční tratí Praha-Všetaty, které jsou dnes z větší části nevyužívané. Odien má v úmyslu území revitalizovat, svůj plán s městem poprvé konzultoval před deseti lety. Investor si nechal u libereckého architektonického ateliéru SIAL zpracovat studii jako podklad pro změnu územního plánu, která je aktuálně v procesu pořizování. Bez ní nemůže začít stavět. Záměrem je vytvořit na místě dnes již nevyužívaných objektů plnohodnotnou městskou čtvrť včetně občanské vybavenosti a pracovních příležitostí. "Území je vhodné pro plánovanou revitalizaci. Menší část lokality je vyhrazena pro výrobu, sklady a služby," říká Kateřina Glacnerová z tiskového oddělení pražského Institutu plánování a rozvoje. Očekává se, že pražští zastupitelé schválí změnu územního plánu v průběhu letošního druhého čtvrtletí. Záměr, který umožní přestavbu průmyslového areálu na polyfunkční čtvrť, patří mezi 18 celoměstsky významných změn. Ty se projednávají v jednom balíku. V Letňanech je podobným územím ještě bývalý průmyslový areál Letov společnosti Accolade, který se však transformuje postupně a výroba a sklady v něm nadále zůstanou.

Prostor bývalé Avie byl několik desítek let zatěžován průmyslovou výrobou, a proto musí Odien počítat s odstraněním ekologických zátěží. Městské části Praha 18 se přitom nelíbí, že v části areálu se počítá s výrobou i do budoucna. "My s tím zásadně nesouhlasíme, jsme v tomto směru v těžkém střetu s metropolitním plánem," říká starosta Ivan Kabický. Městská část se obává zvýšení kamionové dopravy. Záměr investora připomínkovala, požadovala například snížení výšky plánovaných budov.

Nyní víme to, že pozemky nerozparcelujeme a nerozprodáme různým developerům," ujišťuje Saran. "Navrhneme na nich funkční celek. Počítáme tam s různým využitím ploch včetně parku. Část bude dál průmyslovým areálem pro menší drobné nájemce z oboru lehkého strojírenství a vyroste tam i komerční zóna. Kolem 60 procent kapacity bude určeno pro bytovou výstavbu. Kolik jich ve finále přesně bude, těžko odhadovat, ale plánujeme zhruba 2500 bytů," nastiňuje.

Stavět se má postupně. Náklady na první fázi projektu Saran odhaduje na šest až osm miliard korun. "Věřím, že je v zájmu každého mít na místě bývalé nefunkční továrny a zchátralého průmyslového areálu pěkný development," říká. Výstavba projektu bude podle něj trvat maximálně 10 let, starosta Kabický si ale myslí, že na pozemcích se reálně nekopne dříve než za šest let. Saranův realitní byznys zastřešuje společnost Odien Real Estate, která rozvíjí developerskou činnost v Česku a v Chorvatsku. Zatímco rozvoj areálu po Avii je na samém počátku, firma mezitím v jeho sousedství staví první budovy. Loni se Odien Real Estate vyšvihla mezi největší rezidenční developery v Praze, kde se podle počtu prodaných bytů za prvních 10 měsíců umístila na 13. místě. K tomuto výsledku přispěl jediný bytový projekt − Rezidence Veselská. První domy letňanského komplexu, v němž vznikne celkem 489 bytů, se kolaudovaly loni. Další mají být dokončené v průběhu příštího roku.

Rovněž v Letňanech, na křižovatce ulic Veselská a Beranových, developer připravuje čtrnáctipatrovou kancelářskou budovu Odien Tower North. Její výstavbu plánuje začít v letošním roce. Ačkoli může na obrázku působit mohutně, ve skutečnosti nabídne 8500 metrů čtverečních k pronájmu, což je na kancelářskou budovu spíše podprůměrný objem.

Zdroj: ZDE