trolejbus letňany2Když budeme v ranní špičce stát na zastávce Výstaviště Letňany, autobus na metro nám pojede častěji než jednou za minutu. Pro někoho je to samozřejmost, ale letňanští dědečkové a pradědečkové ještě jezdili na kolech nebo šlapali do kopce po vysočanských schodech. Teprve v roce 1947 byla prodloužena autobusová linka z Proseka do tehdy ještě mimopražských Letňan. Plnohodnotné napojení Letňany získaly až v roce 1952 zřízením trolejbusové linky 58. Ta začínala nejprve u tramvajové zastávky „U Kříže“, později byla vybudována nová konečná u dnešní zastávky „Kundratka“. Tehdy ještě neexistovala Prosecká ulice, takže trolejbus od Libně zatočil na prosecké návsi doprava do ulice Nad Krocínkou a pokračoval ulicemi Letňanská a Beranových přes proseckou kolonku. Pro provoz trolejbusů byla dokonce v roce 1956 na tehdejší poměry velkoryse rekonstruována Letňanská ulice. Zahrnovala nejen dostatečně široké jízdní pruhy, ale také cyklopruhy, aleje stromů a chodníky.

Ulici Beranových zůstala linka věrna až do konce u čakovického železničního přejezdu, kam přijel trolejbus přes areál Avia. (Ten byl uzavřen až v roce 1988.)

Linka byla úspěšná, dokonce byly zřízeny i posilové spoje, které se otáčely blokovou smyčkou ulic Dudkova, Tvrdého a Rychnovská. Bohužel v roce 1965 se jeden trolejbus v ulici Nad Krocínkou propadl do proseckého podzemí, provoz byl výlukově přerušen až do roku 1968, kdy byly Letňany s Čakovicemi připojeny k Praze a na své trasy vyjeli zbrusu nové autobusové linky. Zajímavostí je, že linka 58 byla při převedení na autobusovou linku přečíslována na 158. V této podobě tak jezdí až do dnešních dnů, byť se její trasa několikrát změnila, společná jí po drtivou většinu času zůstává jen průjezd starými Letňany mezi výstavištěm a Avií.

Datum 24. srpna 1952 je tedy zapsáno zlatým písmem v dějinách letňanské dopravy a byla to změna srovnatelná se zavedením železnice. Dopravní podnik ani ROPID sice toto výročí nepřipomněl přímo žádnou tiskovou zprávou, ale činem: Připravuje obnovu trolejbusové trati, tentokrát v delší trase z Palmovky do Miškovic. Už na autobusovém dni v Letňanech jsme měli možnost vyzkoušet naprosto tichý a ekologicky šetrný „trolejbus“, který dnes jezdí na lince 213. Na metru Želivského se napájí z tramvajové troleje a zbytek cesty jede na baterie. Nevýhodou provozu na baterie je jednak vysoká hmotnost vozu, jednak krátký dojezd. Prodloužení dojezdu chce DP zajistit zřízením trolejí v krizovém úseku stoupání na Prosecké ulici. Sám jezdím občas na elektrokole, takže vím, že většinu baterie během cesty z města spotřebuje právě relativně krátký úsek stoupání na Prosek.

Nezbývá než držet Dopravnímu podniku palce a poděkovat Čakovicím a Praze 8, že projekt podporují přes možná rizika například poruch vozů. Když bude projekt úspěšný, nabízí se možnost „elektrifikovat“ linky 185 a 302, které sdílejí s linkou 140 podstatnou část trasy.

Radek Čermák

Fotografie pocházejí z knihy Jana Arazima Zmizelá Praha – Trolejbusy a trolejbusové tratě (I. díl, Paseka, Praha 2014).

Další informace k projektu obnovení trolejbusové linky: http://praha.idnes.cz/trolejbus-dopravni-podnik-d01-/praha-zpravy.aspx?c=A170816_132744_praha-zpravy_rsr