Bleskovka

PETICE  proti zastavění  sportovišť v areálu SK Prosek.   Jste proti  další rozsáhlé zástavbě,  podepisujte petici  "Nový prosek".

Letové vlastnosti stroje S-199 si vybíraly začátkem padesátých let svoji daň poměrně pravidelně. 9. dubna 1951 se nezvládnuté přistání s tímto letounem stalo osudné pro mladého pilota 3. slp rt. Jaroslava Jiráka. Jen několik dní předtím došlo nedaleko Letňan k jiné tragické události. Při záletu S-199 u Čakovic zahynul pilot Antonín Kraus. Pilot, rt. 199Jirák  přistával na travnaté dráze letiště v Letňanech. Samotné přistání a první fáze výběhu proběhla dobře.  Asi po 150 metrech  začal jeho letoun uhýbat doprava. Pilot ve snaze opravit směr použil levou brzdu. Setrvačností a odstředivou silou se letoun dostal do levého traverzu. Došlo k  prasknutí pneumatiky pravého kola a Avie zachytila pravým křídlem o zem.

Došlo k prudkému překlopení přes vrtuli na záda. Nehody takového typu byly u S-199 časté, většinou se ale obešly bez zranění, či jen s boulí na hlavě a nějakými oděrkami. Rt. Jirák doplatil na razanci, s jakou se jeho letoun převrátil. Prudkým nárazem se horní část letounu zdeformovala a pilot se silně udeřil do hlavy. Později u letectva zavedená  přilba by mu zřejmě život zachránila, v té době používaná kožená kukla ale náraz utlumit nemohla. Letec upadl do bezvědomí, po vyproštění z trosek byl převezen do nemocnice na Bulovce, kde v důsledku zranění zemřel.

Zdroj a další informace: leteckabadatelna.cz